Varumärke:

Varumärken:

Köpvillkor

Köp- och leveransvillkor | Betalningssätt | Leveranser | Sekretess | Rättelse, insyn och återkallelse | Tvist | Kontakt

Köp- & leveransvillkor

Hos oss på RoyalDesign.se (Royal Design Group AB, SE556573-242601) kan du köpa fantastiska produkter från stora som små designers och varumärken. Vi erbjuder ett noggrant utvalt sortiment av de mest nyskapande såväl som klassiska designartiklarna från Skandinavien och hela världen.

Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.RoyalDesign.se av kunder som är bosatta i Sverige. I de fallen där kunden är bosatt i en annan medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi på Royal Design Group AB följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler.

Du som kund hos RoyalDesign.se (Royal Design Group AB) har rätt att begära ut information kring dina personuppgifter. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.

Vid frågor kontakta oss på info@royaldesign.se. Vi återkommer så fort vi kan och vi har en målsättning på att svara dig inom 24 timmar på vardagar.

Köp

Avtal om köp ingås när du väljer att skicka beställning i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern uppstår kontaktar vi dig för att hantera ärendet vidare, det kan gälla om vid en reservation, att du får leveranstid eller andra oförutsedda händelser.

Försäljning till minderåriga

RoyalDesign.se (Royal Design Group AB) ingår endast avtal med myndig person (18 år och över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande. Eventuella undantag finns i enlighet med Föräldrabalken.

Priser

De priser vi har på vår handelsplats är våra dagsaktuella priser inklusive 25% (alternativt 6%) moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du ser i kassan. Ändras momsen så förbehåller vi oss rätten att ändra på priserna motsvarande ändringen. Prisjusteringar kan även ske när som helst utan föravisering.

Presentkort och Rabattkoder

Har du en presentkortskod eller en rabattkod så anger du detta i kassan. Presentkortskoden anges exakt som du fått den, med versaler om du har bokstäver i den. Rabattkoder kan i vissa fall ej kombineras med varandra eller aktuella kampanjer. Endast ett presentkort/rabattkod i taget kan anges i kassan.

Produkter och totalkostnader

Samtliga produkter som vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad som inkluderar fraktkostnad och eventuella andra avgifter och moms är inkluderat i det totala priset som du ser i kassan. Erbjudanden och rabattkoder/presentkort är tydligt specificerade i kassan. Eventuell lagerstatus visas alltid på produkt/artikelsidan och vi reserveras oss för eventuell slutförsäljning.

Ångerrätt

Du som kund har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera eventuell funktion och finish på produkten. Om du inte skulle vara nöjd med ditt köp så kan du självklart ångra och returnera dina produkter till oss inom 14 dagar efter att du mottagit dem. Vid en delleverans gäller det 14 dagar efter att du mottagit den sista varan på din lagda order.

Vi förbehåller oss rätten att vid en eventuell retur av vara att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset.

Återbetalning sker inom 14 dagar efter det att vi har mottagit meddelande om att du nyttjar din ångerrätt. Vi förbehåller oss dock möjligheten att invänta bevis om att returen är avsänd till oss alternativt när vi har mottagit returen. Då sker en utbetalning som kan ta 5-7 bankdagar. Återbetalningen sker också med samma betalsätt som ursprungligen har använts. Vid returen så bör produkterna packas ordentligt i en oskadad originalförpackning samt originalemballage. Notera att originalförpackningen ej bör användas som ytterkartong i och med att produkten kan skadas och du kan få ett värdeminskningsavdrag. Utöver eventuellt värdeminskningsavdrag så står du också för fraktkostnaden.

För att kunna hantera din retur behöver vi ditt ordernummer, kundnummer och namn. Ta gärna kontakt med vår kundtjänst på 033 120 180 alternativt info@royaldesign.se för att få hjälp med din retur. Vi skickar sedan en returfraktsedel till dig.

Du kan även använda dig av Konsumentverkets standardformulär som du kan ladda ner här.

Vid eventuellt utnyttjande av din returrätt utan vår returfraktsedel så betalar du för fraktkostnaden och har således även transportansvar. Returer skall skickas till vår adress som du finner längst ner på hemsidan eller under Kontakta Oss.

Transportansvar innebär att du ansvarar för att din försändelse kommer fram hela till oss. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd gärna ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev. Vid retur av paket från utlandet är det väldigt viktigt att du märker paketet med RETUR för att undvika extra kostnader.

Vid köp av en produkt som tillverkas speciellt för dig och enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Exempel på detta är om du köper en soffa med ett specifikt tyg som sedan tillverkas just för dig. Vid beställning av en specialtillverkad vara kommer vi att kontakta dig för godkännande innan ordern expedieras.

Vänligen observera att ångerrätt ej gäller företag.

Betalningssätt

Du kan välja mellan följande betalningssätt:

  • 1. Klarna Checkout
  • 2. Direktbetalning via din Internetbank: Handelsbanken, Nordea eller Swedbank.
  • 3. Delbetalning via Klarna.
  • 4. Faktura via Klarna med 14 dagar som betalningsvillkor.
  • 5. Kortbetalning med VISA, MasterCard eller American Express.

1. Klarna Checkout

Klarna Checkout för privatkunder. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort.

2. Direktbetalning

RoyalDesign.se erbjuder säker direktbetalning via din Internetbank, för dig som är kund i Handelsbanken, Nordea eller Swedbank. Vid betalningen slussas du automatiskt till din Internetbank där du loggar in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen.

Handelsbanken Swedbank Nordea

3. Delbetalning via Klarna

Vi erbjuder tillsammans med Klarna delbetalningsmöjligheter på 3, 12, eller 36 månader. En delbetalning på 3 eller 12 månader betalas med 0% ränta, medan du betalar en ränta på 9,95% om du delar upp betalningen på 36 månader. Det tillkommer för varje delbetalningsupplägg även en uppläggningsavgift på 95-295 kr samt en aviseringsavgift på 29 kr per månad.

I kassan väljer du betalningsalternativet delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. När du bekräftar din order och delbetalningsansökan gör Klarna en sedvanlig kreditupplysning. Du får genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett annat betalningssätt i kassan. Nedan ser du de villkor som gäller för delbetalning.

Delbetalning Ränta Uppläggningsavgift Aviseringsavgift
3 månader 0% 95 kr 29 kr
12 månader 0% 295 kr 29 kr
36 månader 9,95% 295 kr 29 kr

Effektiv ränta vid ett köp på 10 000 kr med 0% ränta i 12 månader blir 12,31%.

Läs gärna Klarnas fullständiga kontovillkor.

Dela upp betalningen

4. Faktura

Vid betalning mot faktura gäller betalningstiden 14 dagar från den dag dina varor skickas från oss. För att kunna använda dessa betalningsalternativ krävs ditt personnummer och en godkänd kreditbedömning hos vår partner samt att din order sänds till din folkbokföringsadress. Kreditbedömningen resulterar inte i en notering av omfrågningen hos kreditinstitut. När du handlar för mer än 6000 kr eller vill dela upp betalningen krävs även information om din årsinkomst. Avgift för fakturera mig är 0 kr. Fullständiga villkor redovisas tydligt i kassan.

Fakturera mig

5. Kortbetalning

Du kan alltid känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA, MasterCard Eller American Express på RoyalDesign.se. Vi samarbetar med DIBS Payment Services, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till RoyalDesign.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

Läs mer under rubriken Teknik & sekretess.

Kortbetalning

Leveranser

Leveranstid

Lagervaror:
Normal leveranstid är 1-4 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning. Detta gäller med DHL eller PostNord. Detta gäller varor som finns i lager för omgående leverans. I undantagsfall förekommer det att vår transportör inte har daglig utkörning av paket till vissa paketombud, då kan leveranstiden förlängas något. Detta gäller främst paketombud i mindre befolkade områden.

Beställningsvaror:
2-15 veckor beroende på vilka produkter som beställs. Några dagar efter placerad order får du ett meddelande med planerad leveranstid. Om det skulle uppstå några avvikelser hör vi av oss via e-post så snart vi fått kännedom om detta.

Fraktpris (inom Sverige):
Med DHL är frakten gratis i hela Sverige när det gäller beställningar med en vikt under 25kg! Annars tillkommer en fraktkostnad på 49 kr om man väljer Postnord. Vi har även hemleverans genom PostNord som kostar 199 kr. Tillgängliga leveransalternativ och priser för eventuella tillval visas alltid i kassan.

Leveranssätt

Leverans av beställda varor sker med DHL & Postnord.

Vissa geografiska områden

I vissa undantagsfall förekommer det att vår transportör inte har daglig utkörning av paket till vissa paketombud, detta innebär att leveranstiden kan förlängas något. Detta gäller framförallt paketombud i mindre befolkade områden men även leveranser som kräver sjöfart och andra transportmedel.

För mer info kan ni klicka dessa länkar från våra transportörer för att se vilka områden som undantagen gäller: PostNord

För DHL gäller i regel samma utökade tider om hos PostNord, ca. 1-2 dagar extra.

Mindre paket

Leverans till utlämningsställe – DHL Service point (49:-)*
Avser beställningar med en vikt under 25 kg. Försändelsen levereras till närmsta DHL-ombud. En SMS-avi skickas ut med information om var/hur du kan hämta ditt paket. För att förhindra att Paketet går i retur behöver det hämtas inom 14 dagar, annars debiteras en kostnad om 200:- för outlöst paket.

*Gör du ett köp på över 499:- så bjuder vi på frakten.

Leverans till utlämningsställe – Postnord (49:-)
Avser beställningar med en vikt under 25 kg. Försändelsen levereras till närmsta Postnord-ombud, t.ex. en närliggande livsmedelsbutik. En SMS-avi skickas ut med information om var du kan hämta ditt paket. För att förhindra att Paketet går i retur behöver det hämtas inom 14 dagar, annars debiteras en kostnad om 200:- för outlöst paket

Större paket

Hemleverans dagtid - Postnord (199:-)
Används vid större och tyngre gods. Leverans sker till tomtgräns om du bor i villa samt fram till porten om du bor i lägenhet. Leverans sker helgfri vardag mellan kl 7-17, inbärning ingår ej. Postnord kontaktar dig för att boka utkörning och leverans sker inom ett tretimmarsintervall (Intervallet kan vara större på vissa områden och under vissa datum). Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av Postens fasta rutter på din ort. Postnord kontaktar dig för att boka dag för utkörning eller om du vill själv hämta ditt större paket vid deras utkörningscentral om möjligt. Inbärning ingår ej, endast till port/tomtgräns.

Företagspaket - Postnord (79:-)
Används för dig som vill leverera dina paket till ett företag där hemleverans inte fungerar. Postnord levererar paketet till utvald mottagare och adress i slutet på nästa dag (gäller endast vissa orter, lantbrevbärarlinjer och dylika områden gäller längre leveranstider.)

Transportansvar

Transportansvar innebär att du ansvarar för att din försändelse kommer fram hela till oss vid en egensänd retur i det fallet att du nyttjar din ångerrätt eller för en reklamation. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd gärna ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev. Vid retur av paket från utlandet är det väldigt viktigt att du märker paketet med RETUR för att undvika extra kostnader.

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell egensänd retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset, om du väljer att använda dig av vår returfraktsedel står vi för om något skulle uppstå under returens gång.

Transportskador/Felexpediering

Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till RoyalDesign.se’ kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Be att transportören gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till RoyalDesign.se. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Ej utlöst order

Löser du inte ut ditt paket så kommer paketet automatiskt gå i retur till oss efter 14 dagar och du debiteras för returfraktkostnaden på 200 kronor. Detta gäller DHL ombud och MyPack Collect.

För tyngre eller skrymmande gods tillkommer även en kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du har valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Ersättning av outlöst paket skickas genom faktura via Klarna.

Leveransförsening

Hos oss har du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via email eller telefon.

Sekretess & Säkerhet

Allmänt

Genom din registrering och/eller beställning samtycker du till att RoyalDesign.se (Royal Design Group AB) och dess närstående bolag lagrar och använder uppgifter om dina inköp samt de kontaktuppgifter du lämnar. Uppgifterna lagras och används för att vi ska kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig samt bättre kunna tillfredsställa dina behov som kund och ge dig bättre service, bland annat genom att göra webbplatsen så personlig som möjligt. Detta innebär att information om dig lämnas vidare även till vår fakturapartner Klarna samt aktuell logistikpartner. Uppgifterna lagras och används även i informations- och marknadsföringssyfte. Detta innebär att RoyalDesign.se (Royal Design Group AB) och dess närstående bolag kan, såvida du inte skriftligen motsatt dig det, komma att använda dina personuppgifter för att kontakta dig via mejl med nyhetsbrev, direkt marknadsföring eller marknadsundersökningar. Du har givetvis möjlighet att när som helst skriftligen meddela oss att du motsätter dig behandling av dina personuppgifter för marknadsföringsändamål.

Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och garanterar att dina kunduppgifter endast används av RoyalDesign.se och dess närstående bolag. RoyalDesign.se och dess närstående bolag kommer inte, utan ditt samtycke, att vidareförmedla uppgifter om dig annat än om detta följer lagstiftning, om det krävs i samband med att du beställt en produkt eller tjänst eller om RoyalDesign.se anser att det krävs för att skydda och försvara rättigheter eller egendom tillhörande RoyalDesign.se och dess närstående bolag. Betalningstransaktioner (kort- och direktbetalning) hanteras av vår betalningspartner DIBS för att garantera en snabb och säker betalning. DIBS uppfyller kraven för PCI-DSS.

Säkra sidor

Alla sidor där du som kund lämnar personliga uppgifter vid köp är så kallade säkra sidor (krypterad överföring). RoyalDesign.se använder certifikat utställda av Equifax Secure Certificate Authority. Certifikatet garanterar att det är Royal Design Group AB's hemsida (RoyalDesign.se) som du som besökare kommunicerar med och att överföringen är krypterad. De flesta webbläsare, såsom Internet Explorer och Firefox, använder symboler för att visa om du befinner dig på en säker eller en osäker webbsida. Dessa symboler syns antingen i höger eller vänster hörn längst ner i webbläsar-fönstret.

Ett annat sätt att se att den webbsida du besöker är säker är i adressen. I vanliga fall börjar adresserna med http:// men om du befinner dig på en säker sida börjar de istället med https:// där "s" står för "secure"

Rättelse, Insyn & Återkallelse

Enligt 26 § personuppgiftslagen är RoyalDesign.se (Royal Design Group AB) därför skyldigt att, efter din egenhändigt undertecknade skriftliga begäran, en gång per kalenderår kostnadsfritt lämna besked om personuppgifter som rör dig behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter ska skriftlig information lämnas om vilka personuppgifter om dig som behandlas, varifrån dessa uppgifter har hämtats, ändamålen med behandlingen och till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna har lämnats. RoyalDesign.se är även skyldig att på din begäran rätta, blockera eller utplåna sådana personuppgifter som inte har behandlats i enlighet med personuppgiftslagen. Du har även rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Ytterligare personuppgifter om dig kommer då inte att behandlas. Royal Design Group AB, 556573-2426, 010-510 70 70, Svensknabbevägen 17, 39551, Kalmar Sverige, är personuppgiftsansvarig i enlighet med personuppgiftslagen.

Reklamationsrätt

RoyalDesign.se (Royal Design Group AB) tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår Kundtjänst för snabbare hantering som sedan vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekt vara där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för varje returfraktsedel för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.

Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Vid en godkänd reklamation står vi som handlare för alla kostnader, inklusive all frakt. Eventuella kostnader som uppstår i samband med reklamationen, till exempel parkeringsavgifter och bensinkostnader återbetalar vi mot kvitto. Din skyldighet som konsument ligger på att begränsa skadan.

Kontakt vid reklamation

ROYALDESIGN.SE
Kundtjänst
Tel: 010 510 70 70
Mail: Kontaktformulär

Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende RoyalDesign.se’ tjänster eller produkter bör meddelas till RoyalDesign.se’ kundservice via kontaktformuläret här eller på telefon 010 510 70 70.

Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

För att ta kontakt med ARN så följer du denna länken: http://www.arn.se/om-arn/kontakta-oss/

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se/

ARN på andra språk: http://www.arn.se

Alternativ Tvistelösning

Europeiska kommissionen har också en Onlineplattform som kommer att underlätta för konsumenter och näringsidkare att lösa tvister genom ett online system (ADR/ODR) Alternative or Online Dispute Resolution. Plattformen finns tillgänglig under https://ec.europa.eu/odr

Force Majeure

RoyalDesign.se (Royal Design Group AB) är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad/strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Kontakt

Royal Design Group AB
Svensknabbevägen 17
393 51 Kalmar
Sweden

Royal Design Group AB
Org. nr: 556573-2426
VAT nr: SE556573242601

Returadress

Retur (RoyalDesign.se)
Royal Design Group AB
Bruksområdet 1
380 40 Orrefors

Presentkort

Den perfekta presenten

Osäker på vad du ska ge bort? Ett presentkort från Royal Design är alltid uppskattat!

Läs mer »
Trendenser

Fridas favoriter - Gröna val hösten 2017

Frida driver inredningsbloggen Trendenser och tipsar om inredning på RoyalDesign.se.

Läs mer »
Presenttips

Säg grattis med design

Dop, födelsdag, inflyttning eller bröllop? Ge bort ett minne för livet - vi har presenter för alla tillfällen.

Hitta rätt present »
Instagram

Bli inspirerad och handla direkt i vårt instagram-flöde!

Gå till vår Insta shop »
Royal Design Magazine

Royal Design Magazine

Läs Royal Designs online-magasin där vi samlar inspiration, tips och trender inom inredning och design.

Läs här »
Hemma hos

Hemma hos

Följ med Royal Design hem till folkkära och inspirerande personligheter.

Se filmerna här »
RoyalDesign.se-butiker

Välkommen till någon av våra butiker!

Vi på Royaldesign.se har förutom vår hemsida även tretton fysiska butiker runt om i Sverige. I butikerna hittar du precis som på nätet massor av inredning och design till rätt pris.

Läs mer om våra butiker »
RoyalDesigns nyhetsbrev

Nyhetsbrev

Få de senaste designnyheterna och fina rabatterbjudanden direkt i din inkorg!

Anmäl dig här »