Inredning

Kay Bojesen – Intervju med Design Manager Janus Højgaard

En av designvärldens största namn är tveklöst Kay Bojesen. Varumärket är känt för sina träleksaker, och kanske allra mest för den ikoniska apa i teak och limbaträ som Kay designade 1951. En apa vars popularitet verkar omättlig för marknaden. Under höstens pressdagar fick vi äran att sätta oss ner tillsammans med Janus Højgaard, design manager på Kay Bojesen Denmark för en pratstund om Kay Bojesen som varumärke och dess ikoniska apa i trä.

Artikeln publicerades 2019-09-11

Janus Højgaard om Kay Bojesen

Kay Bojesen var en dansk silversmed och designer som började sin karriär som lärling för Georg Jensen mellan 1906 och 1910. År 1913 öppnade han sin egen firma i Köpenhamn och började 9 år senare producera sina första träleksaker. I början av 30-talet anlitades Kay som konstnärlig ledare på porslinsfabriken Bing & Grøndahl, men återvände efter det till en egen firma som silversmed och producent av träleksaker. Den mest populära av dessa figurer, apan, har blivit en ikon för varumärket och dess popularitet verkar inte minska inom det närmaste. Men Kay Bojesen har gjort mer för designvärlden än att producera en älskad apa.

Janus Højgaard är idag design manager på Kay Bojesen Denmark och ansvarig för framtagandet av nya produkter. När vi frågar vad han tror Kay har betytt för den danska designen svarar han; Han har haft större inverkan än vad man kan tro. Den danska designen är ofta strikt, men Kay införde mer humor. Det intressanta är att han var väldigt politisk och allvarlig privat, men ansåg att design skulle vara lättare och var därför med och revolutionerade leken för barn.

Kay Bojesen och hans populära apa
Produktion på Brdr. Krüger
Janus Højgaard, design manager på Kay Bojesen Denmark

Omvärldsförståelse - då och nu

Signifikant för Kay Bojesen är att han hela tiden anpassade sig efter nutiden. Efter kriget fanns inte samma ekonomi som tidigare, och han började därför tillverka design i trä som var betyligt billigare, berättar Janus.

Och att anpassa sig efter nutiden är något som Kay Bojesen som varumärke fortsätter med även idag. Bland annat möter de marknadens ökade krav på miljömedvetenhet genom att ha produkter och emballage som är FSC-certifierade. Sedan flera år tillbaka har de dessutom ett plantage där de hämtar sin teak.

"Man kan inte göra en ny figur och kalla det för Kay Bojesen. Jag har för mycket respekt för Kay för att ändra något så ikoniskt."

Från arkiven till framtidens marknad

Något som däremot består är designen. Man kan inte göra en ny figur och kalla det för Kay Bojesen, menar Janus. Jag har för mycket respekt för Kay för att ändra något så ikoniskt. Nya produkter tar jag fram genom att kolla mycket i arkiven och anpassa efter nutiden. Ett exempel är höstens nyhet pandan som är baserad på Kay Bojesens björn från 1952, men med mindre ändringar och i färg. Utöver det jobbar jag tätt tillsammans med tre av Kays barnbarn för att försäkra mig om att hans anda lever kvar även i nya kollektioner.

När det kommer till den ikoniska apan, så finns det inga svar på varför den är så populär som den är världen över. Forskare har tagit den för analys, men det finns inget direkt svar på varför den är så älskad, den bara är det, berättar Janus.

Kanske är det för att den representerar allt det som Kay Bojesen står för: Humor, hantverk och innovation.

Klassiska träfigurer från Kay Bojesen

Vi har betyget null av 10 baserat på 0 omdömen. Powered by: Trustpilot